De vereniging

Muziekvereniging Frisselstein heeft zichzelf de afgelopen jaren ontwikkeld tot een vereniging waar vele muzikanten een plaats hebben gevonden. Daardoor is de vereniging gegroeid van 100 leden, naar ruim 160 leden. Deze enorme groei is ontstaan door een grote aanwas van jeugdige muzikanten en van muzikanten die op latere leeftijd muziek zijn gaan maken, of hun muziekinstrument weer hebben opgepakt. De constructieve samenwerking met Phoenix en haar docenten heeft hierbij een belangrijke bijdrage. Frisselstein heeft hiermee een vereniging met veel jeugd, toekomst in een basis van zeer ervaren muzikanten.

Voor die 160 muzikanten zijn er in totaal vijf orkesten opgericht, waardoor iedereen wel een plaats weet te vinden en met plezier muziek kan maken binnen onze Muziekvereniging. De orkesten zijn:

• TOF : Toekomstig Orkest Frisselstein
  • Opstap
  • Groot
  • EigenWijs
  • Slagwerk

De vereniging blijft groeien. Om elke muzikant een podium te bieden, en ons te laten zien als dé muziekvereniging van Veghel, worden er sinds twee jaar enthousiast ensembles gevormd. Er zijn een aantal vaste ensembles ontstaan, maar voor elke gelegenheid is er wel iets op maat te vormen. De ensembles zijn:

• Northside Brass
  • Klarinetensemble
  • Fluitensemble
  • Sax Strangers

Om iedereen voldoende uitdaging te kunnen bieden, heeft Muziekvereniging Frisselstein een actief doorstroombeleid zodat iedereen op het juiste muzikale niveau kan spelen. Verder worden er allerlei interessante en uitdagende optredens georganiseerd. De traditionele straatoptredens zijn zeer beperkt en we geven vooral concerten en doen mee aan festivals. De projecten en festivals worden georganiseerd als project wat tot uitstekende resultaten heeft geleid. Hierbij wordt een specifiek thema gekozen dat op allerlei wijze uitgewerkt kan worden. Zo hebben we projecten uitgevoerd waarbij bekende Nederlandse artiesten zoals Syb van der Ploeg, Ernst Daniel Smit, Rian van de Akker, Marco Bakker, Ali B, Frank Groothof, Karin Bloemen en Van Velzen werden begeleid. Zoals in de missie is te lezen willen we een zo breed mogelijk publiek aanspreken met onze muziek in allerlei genres.

Om dit alles vorm te kunnen blijven geven zijn tal van commissies en projectgroepen actief. Binnen Muziekvereniging Frisselstein is dan ook veel gelegenheid aanwezig om andere talenten te ontwikkelen. Zo kun je bijvoorbeeld meewerken in de organisatie van een project of in één van de vele commissies die allemaal heel belangrijk zijn voor de vereniging. Veel jeugdleden maken hier dankbaar gebruik van om het verenigingsbeleid mee vorm te geven. Maar ook voor ouders/verzorgers of partners van leden is er de gelegenheid om mee te werken binnen onze organisatie.

Kortom: Muziekvereniging Frisselstein is verrassend veelzijdig!